Annonse

Foto: Nord Home

Duften av et hjem

Parfyme til hjemmet er blitt hverdagsluksus vi alle unner oss. Duftlys selger som aldri før, og utvalget er stort.

• Magasinet  

Spør eksperten

Har du lest siste nummer av Gave & Interiør?

Hva er best og hva liker du ikke i nr 2-2010?. Kom gjerne med innspill på sakene, din mening betyr mye for oss.

Gi oss ris og ros her

• Spør eksperten  

Spør eksperten

Spør Elisabeth om råd

Har du startet for deg selv eller har du planer om egen virksomhet? Spør vår ekspert om råd. Elisabeth Gullner er fast spaltist I Gave & Interiør, der hun skriver om gründervirksomhet.

Send inn ditt spørsmål

• Avstemning  

Avstemning duftlys

Er duftlys viktig for å skape stemning i hjemmet?

Se hva andre har stemt

Loading ... Loading ...
  • Motta nyhetsbrev  

Motta nyhetsbrev

Få siste nytt pr e-post

Vi sender regelmessig ut nyhetsbrev med de siste sakene fra Gave & interiør til din e-postadresse

Registrer deg her

• Debatt  

Debatt

Fenomenet interiørblogging

Ta interiørbloggerne på alvor, oppfordrer bloggforsker. Hva mener du om blogging? Blogger du selv? SI din mening her.

Si din mening her!

Det er ikke bare vi mennesker som skal lukte godt. Hjemmet skal også ha sin duft. Motehusene har i mange å hatt forskjellige parfymer for hjemmet, både som luktepinner og spray. Nå er det duftlysene som teller. Butikkene er fylt med et variert utvalg, både når det gjelder lukt, pris og innpakning.

Sanselig

Under mottoet ”Et hjem uten duftlys er ikke et møblert hjem”, lanserte designeren Halvor Bakke sin interiørkolleksjon i fjor høst. Duftlys var en selvfølgelig del av kolleksjonen.
- Duftlys skaper så god atmosfære. De spiller på flere sanser, både lukt og syn, sier Halvor.
Designeren Mads Moe, som står bak duftlysene fra Nord Home, tror vi er blitt mer opptatt av sanser og luksus.
- Vi er opptatt av sanser. Kanskje fordi så vi ser så mye skjer på skjermen, som vi ikke kan ta og føle på.
Luksus og komfort er også mer og mer viktig. Duftlys er jo luksus vi egentlig ikke trenger, men vi har økt fokus på velvære og spa.

Hjelper hukommelsen

Luktesansen er viktig, og henger sammen med følelser. Luktinntrykk spiller også en rolle for hukommelsen, fordi de huskes godt. Ofte dukker det opp gamle minner når man kjenner en spesiell lukt.
- Duft vekker sterke assosiasjoner. Vi får tilbakemeldinger fra brukere, som gjerne vil ha enda mer av noe i en duft. De er på vei til noe de kjenner igjen, forteller Mads Moe.
Selv har han vekket til live minner ved hjelp av duft.
- Jeg fant igjen en duft som minnet meg om min barndom, sier Mads.
Også Halvor tror de sterke assosiasjonene luktesansen veker er en forklaring på hvorfor vi liker så godt duftlysene.
- Lys som lukter appelsin og krydder skaper umiddelbart stemningen av jul.

100% naturlig

Kolleksjonene fra Nord Home og fra Halvor Bakke er bygget på 100 % naturlige eteriske oljer. Blant produktene på markedet er det også flere som er syntetisk fremstilt, men de to interiørdesignerene sverger til naturlige oljer. Og begge fremstiller sine lys i Europa.

- Naturlige produkter gir en renere duft. Vi bruker bare naturlig voks og eteriske oljer . Syntetiske lys har ofte søtere duft og når folk synes et duftlys er kvalmende er det ofte fordi det er syntetisk, sier Mads Moe.
Halvor Bakke mener også at duften på naturlig lys er bedre, i tillegg vil brukerne merke forskjell på kvalitet.

- Syntetiske lys soter mer, forklarer Halvor.
Det er mer krevende å utvikle duftlys med naturlige oljer. De eteriske oljene må passe sammen med voksen, så det er mye prøving og feiling når nye duftlys skal skapes. Feil sammensetning av voks, olje og veke kan gi både dårlig lukt og i noen tilfeller vil ikke veken brenne. Mads er også opptatt av at det er mindre skadelig for både barn og dyr, dersom de skulle få i seg noe. Han har selv smakt på lysene sine.
Mange timer med lukting går med når kolleksjonene skal settes sammen.
- Vi sitter med beholdere med dufter. Noen dufter sitter med en gang. Andre tar lengre tid å få riktig. Der man bruker mer enn to ingredienser, for eksempel flere krydder, blir det vanskeligere, forklarer Mads.
Etter å ha kjent på noen dufter må luktesansene nøytraliseres. For å nullstille sansene er lukter man på kaffebønner. Så er det bare å fortsett arbeidet med å finne den rette duften.
- Det er et eventyr!
Det sier en entusiastisk Halvor Bakke om prosessen frem til det endelige resultatet.

Duft og farge

Mads Moe har bygget opp sin kolleksjon med farger som skal stemme med duftene. Den sorte har en dyp og mer maskulin duft. Rødt er krydret, og passer til jul. Hvitt er bomull og rent. Krem er en blomstrete duft.
- Det er en stadig utvikling av duftene og det er ikke sikkert det er dagens åtte dufter kolleksjonen skal bestå av videre fremover, sier Mads.
- Responsen fra kundene er viktig for hva som videreføres. Mote og trend avgjør også hva som blir nytt. Noen dufter er mer moderne. Vi følger med på parfymeverden, og nå kommer jo blomsterduftene for fullt.
Mads bruker selv duftlys i hjemmet sitt, men noen favoritt har han ikke.
- Jeg velger etter humør og årstid.
Halvor Bakke vil bare ha dufter i sin kolleksjon som han selv liker.
- Dufter er veldig personlig, men vi vet jo at noe selger bra. Slik som lavendel og vanilje. Jeg har likevel valgt å kutte ut vanilje, rett og slett fordi jeg ikke er så glad i det selv.
For øyeblikket bruker han lavendel i alle rom.
- Lavendel er så vårlig.
Favoritten hans er ennå ikke i salg.
- I høstens kolleksjon kommer jeg med en ny duft, som er blitt min favoritt. Det er bambus. Det er vanskelig å sette ord på en duft, men denne vil jeg beskrive som en ren og mild duft.

Kommet for å bli

Duftlysentusiastene Mads Moe og Halvor Bakke tror ikke duftlysene er en døgnflue.
- Nå har vi oppdaget duftlys. De blir ikke borte, mener Halvor.
Mads har selv brukt dufter i hjemmet i 20 år, og peker på at parfyme til hjemmet ikke er noe nytt. Duftlys ser han som videreføring av dette, og tror det vil være etterspørsel også på sikt.
- Jeg ser at det har tatt av siste årene, men tror ikke det er en døgnflue. Det vil alltid være noen som etterspør duftlys.

TIPS FRA MADS

Duftlys skal brenne 2 -  2 1/2 time. Deretter skal de hvile. Rommet klarer ikke absorbere mer duft og veken skal hvil. Klipp veken før lyset brukes på nytt.

TIPS FRA HALVOR

Ikke bland mange dufter i huset. Hold deg helst til en duft, eller bruk lavendel på soverommet og en duft i resten av huset.
Ikke sett duftlys på matbordet.
Duft er personlig, så tenk på hvem du skal gi lyset til dersom du kjøper det som vertinnegave.